מיקרופונים להקלטה

מיקרופונים להקלטה באולפן - המדריך למתחיל

למי שאינו מומחה בתחום, ביקור בקטגוריית המיקרופונים בחנות מוזיקה אונליין יכול להיות חוויה מבלבלת מאוד, כאשר אנו נתקלים בהיצע של מאות על גבי מאות סוגים שונים של מיקרופונים .
האם אתה באמת צריך את כל המיקרופונים האלה בשביל אולפן ההקלטה הביתי שלך?
כמובן שלא.
עם זאת, אם אינך מכיר את סוגי המיקרופונים השונים ואת סוג המיקרופון המומלץ לכלי אותו אתה מעוניין להקליט - כיצד תוכל לברור מתוך מבחר אין סופי של מיקרופונים, על מנת למצוא את המיקרופון הנכון?
ללא ידע בתחום אתה עלול למצוא את עצמך מבצע רכישות מיותרות ומבזבז הרבה כסף וזמן על הדרך.
כדי לחסוך לך את כאב הראש שרבים מאתנו, החדשים בתחום, סובלים ממנו בתחילת הדרך - ליקטנו עבורך מדריך מקיף המתאר כל מה שמתחילים צריכים לדעת כדי לבחור את המיקרופונים הנכונים לאולפן הביתי שלהם.
נשמע טוב? אז נתחיל.
ראשית נזכיר את שתי הקטגוריות הבסיסיות, אשר 95% מהמיקרופונים בשוק מתאימים לאחת מהן:
1. מיקרופונים מסוג Condenser (קיבולי)
2. מיקרופונים מסוג דינמי Dynamic

החלק המורכב קצת יותר הוא להבין את שמונת הקריטריונים העיקריים לפיהם ניתן לערוך השוואה בין שתי הקטגוריות.
נעבור עליהם כעת.
1. תגובת תדרים
כלל אצבע למתחיל קובע כי מיקרופונים מסוג קיבולי (Condenser) עובדים טוב יותר עם כלים בעלי תדר גבוה, כגון:
• גיטרה אקוסטית
• מצלתיים
• פסנתר

מיקרופונים דינמיים עובדים טוב יותר על תדרי אמצע כגון:

• תופים
• מגברי גיטרה חשמלית

המציאות היא כמובן הרבה יותר מורכבת, אך זה כלל בסיסי טוב להתחיל בו.

2. גודל ומשקל הדיאפרגמה

הסיבה שמיקרופונים קיבוליים עדיפים בעבודה עם תדרים גבוהים היא שהם משתמשים בדיאפרגמה קטנה וקלת משקל יותר כדי ללכוד את הצליל.
היות ותדרים גבוהים מכילים פחות אנרגיה מתדרים נמוכים, אין להם את אותה יכולת להזיז מסה. לכן, תגובת דיאפרגמות כבדות יותר של מיקרופונים דינמיים היא פחות אמינה בתחום התדרים הגבוהים.

3. מעגל פנימי
הצד החיובי של דיאפרגמה כבדה הוא שהמסה הגדולה יותר מייצרת מספיק מתח דרך התנועה כדי לבטל את הצורך למקור כח חיצוני. זאת הסיבה שבגללה מיקרופונים דינמיים מוכרים כ"פאסיביים".
לעומת זאת, מיקרופונים קיבוליים שהינם אקטיביים, מצריכים "כח פנטום" כדי להגביר את המתח החלש.
השימוש בכוח פנטום במיקרופון ההקלטה לא בהכרח מהווה חיסרון.
בזכות השימוש בכח הפנטום, מיקרופונים קיבוליים יכולים להגיע ל- GAIN גבוה יותר ולהקליט צלילים רכים יותר. מנגנון הגברת האות החשמלי המובנה בהם, מגביר את יכולת ה'שמיעה' של המיקרופון ולכן הם רגישים יותר גם לרחשים עדינים.
4. עמידות הדיאפרגמה
לצערנו, ככל שהדיאפרגמות במיקרופונים הקיבוליים קלות יותר כך הן יותר שבריריות וברמות לחץ קול (SPL) גבוהות הן עלולות להינזק.
זאת הסיבה שבגללה הדיאפרגמות החזקות במיקרופונים הדינמיים טובות יותר עבור כלים בעלי צליל חזק כמו תופים.
5. עמידות כללית
בנוסף לדיאפרגמות, גם העיצוב הכולל של המיקרופונים הדינמיים חזק יותר בהשוואה למיקרופונים קיבוליים - אם תפיל מיקרופון דינמי לקרקע סביר שהוא ישרוד, אבל אם תפיל מיקרופון קיבולי לקרקע הסיכויים לא כאלה גדולים.
זאת הסיבה שבגללה מיקרופונים דינמיים מצוינים לשימוש על במה.
6. עמידות בלחות
סיבה נוספת לכך שהמיקרופונים הדינמיים מומלצים לשימוש על הבמה היא שהם עמידים מאוד בפני שינויים סביבתיים כגון לחות.
לעומת זאת, מיקרופונים קיבוליים עלולים לסבול מבעיות ביצוע תחת שינויי לחות קיצוניים.
7. GBF –Gain before Feedback
סיבה שלישית לכך שמיקרופונים דינמיים מצוינים לעבודה על במה היא שהם מאפשרים GBF גבוה יותר. בהופעות חיות, בהן הרבה מיקרופונים קולטים הרבה צלילים בקרבה רבה, בעיית הפידבק מוכרת.
לכן, כיוון שמיקרופונים דינמיים בדרך כלל "פחות רגישים" ממיקרופונים קיבוליים, הם גם טובים יותר בעמידות בפידבק.
8. מחיר
כשמשווים את מחירי המיקרופונים הדינמיים הטובים ביותר למחירי המיקרופונים הקיבוליים הטובים ביותר:
• העלות המקסימלית של מיקרופון דינמי היא בסך הכל 400$-500$
• מיקרופון קיבוליי יכול לעלות בין 5-10 אלף דולר
זה נשמע קצת מלחיץ אבל אל דאגה, קיים היצע רחב למיקרופונים לאולפן גם ברמות תקציב סבירות.

איזה מהטכנולוגיות מומלצת יותר להקלטה באולפן?
הרבה מתחילים מסיקים בטעות שמיקרופונים קיבוליים הם איכשהו "טובים יותר" ממיקרופונים דינמיים להקלטה באולפן, וממה שדובר עד כה אפשר להבין למה.
עם זאת, האמת היא שאף מיקרופון איננו טוב יותר באופן גורף ואף מיקרופון בעולם איננו טוב לכל דבר - באולפני הקלטה משתמשים במגוון רחב של מיקרופונים, כשכל אחד מהם תפור ספציפית למשימה שבה הוא מצטיין.
לכן, לאחר ההיכרות הראשונית שעשינו עד כה עם קטגוריות המיקרופונים הבסיסיות, נעבור לסקירה רחבה יותר של כל אחת מהקטגוריות.
תת קטגוריות של מיקרופונים
להלן 9 תת קטגוריות של מיקרופונים שכדאי להכיר:
1. מיקרופונים קיבוליים עם דיאפרגמה גדולה
2. מיקרופונים קיבוליים עם דיאפרגמה קטנה
3. מיקרופונים דינמיים
4. מיקרופונים להקלטת בס
5. מיקרופון סרט (ריבון)
6. מיקרופון Multi-Pattern
7. מיקרופון USB
8. מיקרופון Boundary
9. מיקרופון Shotgun

1. מיקרופונים קיבוליים עם דיאפרגמה גדולה


מכיר את הסצנה שכוכבת הפופ הצעירה והיפה מקליטה את אלבום הבכורה שלה באולפן? המיקרופון בסצנות כאלו הוא תמיד מיקרופון קיבולי עם דיאפרגמה גדולה - לא רק שזה נראה נהדר במצלמה, זה גם המיקרופון הסטנדרטי המשמש להקלטת שירה.
מכיוון שהוא נשמע נהדר גם עם כלים רבים אחרים, זה בדרך כלל המיקרופון הראשון ברשימת הקניות של האולפן החדש.

2. מיקרופונים קיבוליים עם דיאפרגמה קטנה

ידוע גם בשם "מיקרופון סיגר".
מיקרופון קיבולי עם דיאפרגמה קטנה מתמחה בהקלטה של כלים המייצרים תדר עשיר גבוה, דוגמת מצלתיים או גיטרה אקוסטית.
כמו שראינו, מיקרופון קיבולי עם דיאפרגמה גדולה משתמש בדיאפרגמות קטנות יותר לעומת מיקרופונים דינמיים. מיקרופונים קיבוליים עם דיאפרגמה קטנה משתמשים בדיאפרגמות קטנות עוד יותר.
התוצאה היא מיקרופון שמצטיין ביכולתו לקלוט באופן העשיר ביותר את הסיומת המנצנצת בצלילם של כלי נגינה בטווח הגבוה .
מיקרופונים אלה מצוינים בשביל זמרים ומלחינים באולפנים ביתיים - אם אתה שר ומנגן בגיטרה אקוסטית, זוג מיקרופונים קיבוליים עם דיאפרגמה קטנה מספק את הליווי המושלם למיקרופון הווקאלי שלך.
3. מיקרופונים דינמיים "שימושיים"

אמנם מיקרופונים דינמיים שימושיים אינם קטגוריה "רשמית", אבל לצורך המאמר נניח שקיימת כזו קטגורייה - כיוון שבתוך מגוון המיקרופונים הדינמיים המתמחים במשימה ספציפית ישנם אחדים נבחרים המוכרים בתור "הקלאסיים", שהם מגוונים ומתאימים כמעט בכל מצב.
מיקרופונים אלה משמשים כסטנדרטים בתעשייה לצורך הקלטה של:
• גיטרה חשמלית
• תופים
• שירת רוק
אולפנים מקצועיים מחזיקים עשרות מיקרופונים מסוג זה בארסנל ולאולפנים ביתיים כל אחד מהם עשוי להיות תוספת מצוינת לאוסף.
4. מיקרופון בס Bass

המיקרופון הדינמי הממוצע עושה עבודה טובה עם כלים של בס, אך כדי שבאמת אפשר יהיה לתפוס את תחום התדרים הנמוך הזה מרבית המהנדסים מעדיפים סוג ספציפי של מיקרופונים המיועדים למטרה זו במיוחד.
לרוב סוג מיקרופון זה מוכר בשם מיקרופון בס, או kick drum.
מיקרופונים אלה מציעים תגובת תדר מיוחדת להם ולרוב הקלטה של כלי נגינה בעלי תחום תדרים נמוך נשמעת באופן המיטבי דרכם.
בהקלטת תופי בס, הם קולטים גם את צליל הבס המתמשך וגם את המכה הראשונית החזקה של דוושת התוף. הם עובדים טוב גם עם מגברי בס, וכמעט עם כל כלי אחר בעל תדר נמוך.
באולפן ביתי תמיד רצוי להחזיק לפחות מיקרופון אחד כזה מסיבות ברורות.
5. מיקרופונים multi-pattern

מיקרופונים אלה מציעים עיצוב ייחודי של קפסולה כפולה, מה שמאפשר לך להחליף בין 3 תבניות פולריות:
• Cardioid – רגישות הקלטה למרחב שמול המיקרופון ולצדדיו -כמו צורה של לב.
• Omnidirectional – רגישות הקלטה של 360 מעלות מכל צדדי המיקרופון.
• Figure-8- הקלטה של השטח לפני המיקרופון ומאחוריו כמו צורת הספרה 8.
יכולת ההחלפה בין התבניות הופכת אותם לרב שימושיים, במיוחד להקלטות סטריאו. עם זאת, הם לא מומלצים כבחירה ראשונה עבור מתחילים.
ככל שתכיר יותר את מיקרופוני ה-multi-pattern, תבניות הרגישות השונות שלהם והקלטה בסטריאו, כך גם ההקלטות שלך ישתפרו.
6. מיקרופון סרט (ריבון)

מכל המיקרופונים ברשימה זו, מיקרופון ריבון הוא היחיד שהוא לא דינמי ולא קיבולי; סוג זה של מיקרופונים מקבל קטגוריה מיוחדת משלו בשל מאפייניו הייחודים - במקום דיאפרגמה, טכנולוגיית קליטת הצליל כאן היא בעזרת סרט אלומיניום דק.
מאפיינים בולטים של מיקרופון הסרט:
• עמידות גבוהה יחסית למיקרופונים דינמיים.
• רגישות לתדר גבוה יחסית למיקרופונים קיבוליים.
• תבנית פולארית figure-8 סטנדרטית.
מיקרופון זה מאוד מוערך על ידי מקצוענים בגלל הצליל הייחודי שהוא מפיק, אך נדיר למצוא אותו באולפנים ביתיים בגלל העלות הגבוהה שלו.

7. מיקרופון USB

לא ניתקל במיקרופונים מסוג זה באולפנים מקצועיים ועד שנת 2005 (בערך) הם אפילו לא היו קיימים, אך בעקבות העלייה של האולפנים הביתיים והפודקסאט - מיקרופוני USB פופולריים כעת יותר מאי פעם.
בהשוואה למיקרופונים סטנדרטיים הדורשים קדם מגבר, ממשקים וכו', מיקרופוני USB מתחברים ישירות ללפטופ או המחשב הביתי ללא צורך בציוד נוסף – חלקם אף עובדים בחיבור ישיר לטבלט!
השימוש הפשוט במיקרופונים אלה הופך אותם לאידיאליים לכל מי שמעוניין להתעסק בהקלטה ביתית ללא השקעה באולפן "אמיתי".
8. מיקרופון boundary

נדיר לראות אותם באולפנים ביתיים וישנם בעלי אולפנים שאפילו לא שמעו עליהם.
עם זאת, עבור מקצוענים רבים מיקרופון גבול (או בשם PZM) הינו כלי חיוני בארסנל ההקלטה.
איך הם עובדים?
במקום להיות מוצב בחלל החדר על מוט מיקרופון, מיקרופון גבול מתלבש על משטח ישר בחדר כמו הקיר או הרצפה.
בעוד מיקרופונים אחרים סובלים מבעיה של- comb filtering (תופעה בה חלק מגלי הקול משתלבים עם ההד שהם יוצרים ומבטלים אחד את השני והצליל המתקבל בהקלטה נעשה מתכתי ומעוות) - מיקרופון גבול חסין לכך, היות שבהתקנה כנגד קיר הצליל וההחזר מתיישרים אוטומטית.
מחוץ לאולפן הוא משמש ב:
• חדרי ישיבות –כאשר המיקרופון שכוב על השולחן.
• אולמות מופעים – כאשר המיקרופון שכוב על הבמה.
בתוך האולפן הוא משמש כ:
• מיקרופון חדר – בהרכבה על הקיר.
• מיקרופון תופי בס - בהרכבה בתוך המסגרת.
בשלב מאוחר יותר ולאחר שצברתם אוסף משמעותי של מיקרופונים, מומלץ לבדוק גם אותו.

9. מיקרופון Shotgun

לא משתמשים בהם בדרך כלל באולפן הקלטות, אך מיקרופונים אלה מופיעים הרבה בסרטים ובטלוויזיה ופעמים רבות אנשים תוהים למה הם משמשים.
מיקרופונים אלה מוכרים בשל יכולתם המיוחדת לבודד קול, לכן לרוב משתמשים בהם למשימות חוץ כמו דיווח חדשות או תיעוד טבע.
הם עושים זאת על ידי מבנה המוכר בשם interference tube (צינור שיבוש) שבו מופיעה סדרת חריצים שתפקידם לדחות רעש צירי; ככל שהצינור ארוך יותר כך זווית הקליטה שלו צרה יותר.
השימוש במיקרופונים אלה מאפשר להקליט את מקור הקול גם בסביבה רועשת.
מהנדסי קול מתקדמים משתמשים בהם לפעמים גם באולפן, אך רובנו לא נשתמש בהם לעולם באולפן הביתי.

 

הצג כ- גריד תצוגה רשימה

56 פריטים

לכל עמוד
הגדר מיון בסדר יורד
הצג כ- גריד תצוגה רשימה

56 פריטים

לכל עמוד
הגדר מיון בסדר יורד