רמקולים מוגברים

המדריך לרכישת רמקולים מוגברים

 

כל מה שצריך לדעת על רמקולים מוגברים

 

בין אם אתם מחפשים אחר רמקול מוגבר פשוט לקריוקי או שאתם מחפשים רמקול מוגבר מקצועית לאירועים והפעלות ילדים להאזנה הטובה והנעימה ביותר יחד עם אמינות מהמדרגה הראשונה, יש לנו חדשות טובות! אצלנו, תוכלו למצוא את דגמי הרמקולים המוגברים המתאימים לכל דרישה וצורך וגם תוכלו ליהנות מייעוץ מקצועי, מחירים משתלמים ובעיקר מבחר ענק של רמקולים מוגברים.

אנו מזמינים אתכם להצטרף אלינו במדריך המרתק הבא עליו עמלנו רבות וללמוד כמה דברים חשובים על רמקולים מוגברים. אם אתם כבר יודעים איזה דגם הוא הטוב ביותר עבורכם, גלשו אל החנות  שלנו ובחרו את הרמקול המוגבר המתאים לכם.

 

רמקולים מוגברים

רמקולים מוגברים, הידועים גם בשם רמקולים אקטיביים, הינם רמקולים המצוידים במגבר מובנה. ברמקולים מוגברים נעשה שימוש במגוון סביבות הפעלה, מופעי מוסיקה חיה, כרמקולים הראשיים המוצבים בפני הקהל והן כמוניטורים לאומנים המוצבים מול האומן המופיע;

ניתן לחברם ישירות למיקסר או למקור אודיו חלש אחר, ללא צורך במגבר חיצוני. ישנם רמקולים מוגברים הכוללים מיקסר סאונד וקדם-מגבר למיקרופון, שמאפשרים חיבור ישיר של מיקרופונים לרמקול.


הבדלים בין רמקול פסיבי לרמקול מוגבר

במערכת רמקול פסיבי אות השמע החלש מוגבר תחילה באמצעות מגבר מתח חיצוני לפני שהוא נשלח לרמקול. האות המוגבר נכנס לרמקול הפאסיבי ובו האות מפוצל על ידי קרוסאובר פסיבי לטווחי התדרים המתאימים לכל אלמנט,  ומשם כמובן נשלחים לאלמנטים השונים. עיצוב זה נפוץ במערכות שמע ביתיות, וכן במערכות שמע מקצועיות המשמשות במופעים.

רמקול מוגבר פועל בדיוק כמו רמקול פסיבי, אולם מגבר ההספק מובנה בתוך מארז הרמקול.

במערכת רמקול אקטיבית לחלוטין לכל אלמנט יש מגבר ייעודי משלו. אות השמע החלש מתקבל ממקור חיצוני, נכנס לרמקול, נשלח ראשית לקרוסאובר אקטיבי כדי לפצל את אות השמע לטווחי התדרים המתאימים לפני שהוא נשלח למגבר ומשם נשלחים האותות המוגברים לאלמנטים. עיצוב זה נפוץ במוניטורים אולפניים ובמערכות שמע מקצועיות המשמשות במופעים.

ישנם עיצובים אקטיביים היברידיים כמו אלו הכוללים שלושה אלמנטים המוגברים באמצעות שני מגברים פנימיים. במקרה זה, קרוסאובר אקטיבי עם שני אלמנטים (two-way) מפצל את אות השמע, בדרך כלל לתדרים נמוכים ולתדרים בינוניים. אלמנט התדר הנמוך מוגבר על ידי ערוץ מגבר משלו, בעוד שאלמנטי התדרים האמצעיים והגבוהים חולקים את אותו ערוץ מגבר, שההספק שלו מפוצל באמצעות קרוסאובר פסיבי של שני טווחי תדרים.

 

יתרונות וחסרונות רמקול מוגבר

לרמקולים מוגברים יש מספר יתרונות, שהברורים ביותר מביניהם הינם שמגבר המובנה יכול להיות כזה שמתוכנן להתאים באופן מדוייק לדרישות האופטימאליות של הרמקול אליו הוא מחובר; הרמקול המוגבר חוסך את יחידת המגבר הנפרדת וחיבורים שלו למיקסר. כמו כן מגבר הספק נפרד הינו בעל הספק מקסימלי קבוע ולכן אילו נוסיף או נפחית את כמות הרמקולים פוטנציאל ההגברה לא משתנה. לעומת זאת ניתן להוסיף או להפחית רמקולים מוגברים למערכת בהתאם לצורך.

יש הטוענים גם כי המרחקים הקצרים בין הרכיבים עשויים להפחית את ההפרעות החיצוניות ולהגביר את רמת הדיוק Fidelity; אך ניתן לטעון בהקשר זה גם את הטיעון ההפוך.

החסרונות כוללים מארזי רמקול כבדים יותר; אמינות פחותה עקב רכיבים אלקטרוניים פעילים בתוך מארז הרמקול; והצורך לספק הן את אות השמע והן את המתח לכל יחידה בנפרד, באופן הדורש חיבור של שני כבלים לכל רמקול (בניגוד לכבל יחיד שנדרש במקרה של רמקולים פסיביים ומגבר חיצוני).

 

רמת דיוק (Fidelity) של רמקול מוגבר לעומת רמקול פאסיבי

היתרון העיקרי של רמקולים אקטיביים על רמקולים פסיביים הוא רמת הדיוק הגבוהה שלהם שמקורה בקרוסאובר אקטיבי וריבוי מגברים, כולל IMD מופחת, טווח דינמי גבוה יותר והספק רב יותר. את המגברים שבתוך מארז הרמקול ניתן להתאים באופן אידיאלי לאלמנטים הנפרדים, וכך לבטל את הצורך שכל ערוץ מגבר יפעל בכל רוחב טווח הצלילים. את מאפייני האלמנטים, כגון היבט המתח והעכבה, ניתן להתאים ליכולות המגבר. ובאופן ספציפי יותר, לרמקולים אקטיביים יש כבלי רמקול קצרים מאוד בתוך המארז, ולכן אובדן המתח והבקרה קטן מאוד לעומת כבלי רמקול ארוכים עם התנגדות גבוהה יותר.

רמקול אקטיבי משלב לעתים קרובות הגברה שמותאמת במדויק לתגובה של כל אחד מהאלמנטים שבמארז. דבר זה מניב צליל שטוח ונייטרלי יותר. ניתן גם לשלב מעגלי הגבלה - LIMITER (מעגלי דחיסת שמע ביחס גבוה) שישפרו את הסבירות שהאלמנט ישרוד שימוש ב-SPL גבוה. באופן שיניב רמקול אמין יותר שדורש פחות טיפולים. ניתן לתכנן את הרכיבים האלקטרוניים שיאפשרו איתור עיוותים על מנת לעזור בקביעת אתחול הגבלת המגן, להפחית את העיוותים ולמנוע רעשים בצליל.

 

כבלים לרמקול מוגבר לעומת רמקול פאסיבי

רמקולים מוגברים זקוקים לשני כבלים: כבל אות שמע וכבל מתח חשמלי. לעומת זאת רמקולים פסיביים צריכים רק כבל רמקול אחד, אולם כבל זה צריך לעמוד בהספקים גבוהים ולכן צריך להיות עבה הכולל יותר נחושת ולכן יקר יותר.

במקרה של מערכות עוצמתיות ומרובות רמקולים המיועדות להופעות, כבל ה-AC לעתים קרובות קטן יותר בקוטרו מקוטר כבל הרמקול הפאסיבי, באופן שמאפשר שימוש בפחות תכולת נחושת. חלק מיצרני הרמקולים המוגברים משלבים כיום מקלטי UHF, או לרוב מקלטי Wi-Fi, ולכן הרמקול צריך רק כבל  מתח חשמלי.

 

משקל רמקול מוגבר

רמקול מוגבר שוקל לרוב יותר מרמקול פסיבי מקביל, שכן מעגלי המגבר הפנימיים שוקלים לרוב יותר מקרוסאובר פסיבי ברמת הרמקול. רמקול המחובר למערכת אקטיבית משולבת אפילו קל יותר שכן הוא לא מכיל כל קרוסאובר פנימי. רמקול קל ניתן לשאת בקלות רבה יותר ושוקל פחות כמטען בהובלה וטיסות. עם זאת, רמקולים אקטיביים שמשתמשים במגברי Class-D קלי משקל צמצמו הבדלים אלו. הובלה של מערכות קול כרוכה בהובלת כל הרכיבים השונים, כולל מארזי מגברים, כבלי רמקול ומארזי רמקול. משקל ההובלה הכולל של מערכת רמקול אקטיבי עשוי להיות פחות מאשר המשקל של מערכת פסיבית שכן הכבלים של רמקולים פסיביים כבדים מוחלפים בכבלי AC קלים יותר ובכבלי אות בעלי קוטר קטן יותר. השטח והמשקל הנדרש להובלה מופחת על ידי ביטול תושבות המגבר

 

 

עלות רמקול מוגבר

ההוצאה המשולמת על מערכת גדולה להופעות בעלת רמקולים אקטיביים הינה קטנה מזו המשולמת על מערכת פסיבית מקבילה.

המערכת הפסיבית, או מערכת משולבת אקטיבית עם רכיבי אלקטרוניקה חיצוניים, דורשת רכיבים נפרדים כגון קרוסאוברים, אקולייזרים, מגבילים ומגברים, שכולם מותקנים על גבי תושבות ניידות. הכבלים המשמים מערכות פסיביות בהם נעשה שימוש בהופעות הינם כבדים, בעלי קוטר גדול יותר, ויקרים יותר מכבלי AC בעלי קוטר קטן וכבלי אודיו דקים בהרבה.

בתצורה של מערכות ביתיות איכותיות, רמקולים אקטיביים לרוב עולים יותר מרמקולים פסיביים בגלל ערוצי המגבר הנוספים הנדרשים.


קלות שימוש רמקול מוגבר

במערכות שמע מקצועיות גדולות, רמקול אקטיבי עשוי להיות קל יותר לשימוש מכיוון שהוא מבטל את המורכבות הכרוכה בהגדרה נכונה של תדרי הקרוסאובר, האקולייזר והלימיטר. עם זאת, מלאכת הכבילה הנדרשת אינה פשוטה מכיוון שרמקולים אקטיביים דורשים שני כבלים במקום אחד (כבל AC וכבל אות, בדרך כלל כבל XLR).

 

 היסטוריה

בין הרמקולים המוגברים הראשונים ניתן למנות את רמקולי המוניטור של JBL. עם הוספת SE401 Stereo Energizer, שהוצג בשנת 1964.

בשנת 1980 ייצרה חברת Meyer Sound Laboratories מערכת משולבת אקטיבית עם שני אלמנטים 2-way, ה-UPA-1 הפסיבית, שהטמיעה את הלקחים שהפיק ג'ון מאייר ממערכת ה-McCune JM-3.

בשנת 1990 ייצר מאייר את הרמקול המוגבר הראשון: ה-HD-1, רמקול מוניטור לאולפנים עם שני אלמנטים שכל הרכיבים האלקטרוניים שלו מותקנים בתוך המארז.

בתחילת שנות ה -90, לאחר שנים של התמודדות עם החסרונות של מערכות פסיביות, החליט ג'ון מאייר להפסיק לייצר רמקולים פסיביים ולהקדיש את החברה שלו לדגמים אקטיביים.

מאייר אמר כי הוא "שכר סוכנות פרסום כדי לחקור כיצד מה אנשים חושבים על הגברת סאונד באמצעות רמקולים מוגברים, והתשובה שהתבססה על סקר שבוצע הייתה שאף אחד לא רוצה אותם". מפעילי מערכות הגברת סאונד אמרו שהם לא רוצים רמקולים שלא מאפשרים להם לראות את מד המגבר על מנת לקבוע האם הרמקולים עובדים כראוי במהלך המופע.

עם זאת, מאייר נשאר נאמן להחלטתו וייצר ב-1994 את ה-MSL-4, הרמקול המוגבר הראשון שעוצב לשימוש בהופעות. ה-UPA-1 הוסב לתצורה של הגברה-עצמית הפעלה עצמית בשנת 1996, כמו גם כל שאר קווי המוצר של מאייר שהוסבו כך גם הם בהמשך.

החל משנות ה-2000 המוקדמות, רמקולים מוגברים עם קרוסאובר אקטיבי ו-DSP אחרים החלו להיות נפוצים בתחום הגברת הקול לצד מוניטורים באולפנים. במערכות קולנוע ביתי וסאבאופרים של מערכות שמע ביתיות נעשה שימוש בטכנולוגיית רמקול מוגבר כבר מסוף שנות השמונים.

 

חלק מהידע נלקח מהערך POWERED SPEAKERS בוויקיפדיה.

הצג כ- גריד תצוגה רשימה

59 פריטים

לכל עמוד
הגדר מיון בסדר יורד
הצג כ- גריד תצוגה רשימה

59 פריטים

לכל עמוד
הגדר מיון בסדר יורד